Czynne: pon. - pt. 10-18, sob. 10-14, ulica Naramowicka 215, Poznań
ul. Wojska Polskiego 67, 78-200 Białogard
Poznań: 695 730 091, 667 191 098 Białogard: 508 076 224

    Crossowe – inaczej rowery komfortowe lub rekreacyjno-familijne. Rowery crossowe i blisko z nimi spokrewnione rowery trekingowe stanowią „złoty środek” między rowerami górskimi a szosowymi, łącząc w sobie zalety jednych i drugich. Ich cechy charakterystyczne to stosunkowo duże koła – zazwyczaj 28 cali. Opony są cieńsze niż w rowerach górskich (a bieżnik jest delikatniejszy), ale grubsze niż w kolarzówce.

    Rowery z działu „Kids” przeznaczone są dla najmłodszych rowerzystów w wieku od 2 do 8 lat i wzroście około 94 do 138 cm. Rowery dla dzieci najmłodszych dzielimy na różne rozmiary kół: 12, 16, 20, 24

    MTB (potocznie górskie) – to najpopularniejsze i najczęściej obecnie kupowane rowery. Mają wzmacniane ramy, mniejszy promień obręczy kół i szersze opony. Nadają się do jazdy po każdej powierzchni.

    Szosowe (potocznie kolarki, kolarzówki, szosy) – rowery wyścigowe na długie trasy, do jazdy po gładkich nawierzchniach (asfalt, beton). Mają koła o dużym promieniu, wąski przekrój opon, charakterystyczną kierownicą (baranek) umożliwiającą aerodynamiczne ułożenie ciała. Są twarde, pozbawione amortyzatorów a z racji dużych kół trudniejsze w manewrowaniu. Rowery szosowe należą do najlżejszej grupy rowerów.

    Trekkingowe – uniwersalne, bo nadają się do jazdy po mieście oraz na dłuższe wycieczki po niezbyt trudnym terenie. Ich zaletą w stosunku do „górali” jest efektywniejsze wykorzystanie pracy mięśni – duże, 28-calowe koła pozwalają na osiągnięcie większych prędkości na płaskim terenie przy mniejszym nakładzie sił. W stosunku do „szosówek” są trwalsze i lepiej znoszą nierówności terenu.

    Jak wybrać rower

    Gdzie kupić rower?

    Chcąc kupić dobry rower wybierz się do profesjonalnego sklepu rowerowego, tam sprzedawca (często sam zapalony rowerzysta) – fachowo wyjaśni Ci różnice między poszczególnymi modelami, dopasuje wielkość roweru do Twojej sylwetki i pomoże wybrać odpowiedni sprzęt.

    Jaki typ roweru?

    Jeśli zdecydowałeś się na zakup roweru, pomyśl gdzie będziesz na nim jeździć oraz jak wiele czasu będziesz na nim spędzać.

    Poniżej typy rowerów.

    1. Crossowe – inaczej rowery komfortowe lub rekreacyjno-familijne. Rowery crossowe i blisko z nimi spokrewnione rowery trekingowe stanowią „złoty środek” między rowerami górskimi a szosowymi, łącząc w sobie zalety jednych i drugich. Ich cechy charakterystyczne to stosunkowo duże koła – zazwyczaj 28 cali. Opony są cieńsze niż w rowerach górskich (a bieżnik jest delikatniejszy), ale grubsze niż w kolarzówce.

    2.Szosowe (potocznie kolarki, kolarzówki, szosy) – rowery wyścigowe na długie trasy, do jazdy po gładkich nawierzchniach (asfalt, beton). Mają koła o dużym promieniu, wąski przekrój opon, charakterystyczną kierownicą (baranek) umożliwiającą aerodynamiczne ułożenie ciała. Są twarde, pozbawione amortyzatorów a z racji dużych kół trudniejsze w manewrowaniu. Rowery szosowe należą do najlżejszej grupy rowerów.

    1. MTB (potocznie górskie) – to najpopularniejsze i najczęściej obecnie kupowane rowery. Mają wzmacniane ramy, mniejszy promień obręczy kół i szersze opony. Nadają się do jazdy po każdej powierzchni.

    Można je dodatkowo podzielić na kilka podgrup:

    – MTB 26 (27.5, 29-er) – typowe rowery górskie z kołami o średnicy 26 (27.5, 29-er) cali, z twardym zawieszeniem (co raz częściej jednak z amortyzatorem przednim); optymalne do jazdy po terenie urozmaiconym, na trasy górskie.

    – Downhill – specjalistyczna odmiana rowerów górskich przeznaczona do zawodników wykonujących ekstremalne, strome zjazdy.

    – Enduro – wyczynowa odmiana roweru górskiego przeznaczona na długie trasy po bardzotrudnym terenie (piach, błoto, gruzowiska). Charakteryzują się pełną amortyzacją (przód i tył), standardem w tej grupie rowerów stają się hamulce tarczowe.

    1. Trekkingowe – uniwersalne, bo nadają się do jazdy po mieście oraz na dłuższe wycieczki po niezbyt trudnym terenie. Ich zaletą w stosunku do „górali” jest efektywniejsze wykorzystanie pracy mięśni – duże, 28-calowe koła pozwalają na osiągnięcie większych prędkości na płaskim terenie przy mniejszym nakładzie sił. W stosunku do „szosówek” są trwalsze i lepiej znoszą nierówności terenu.
    2. BMX – rowery wyczynowe głównie do jazdy po specjalnie do tego przygotowanych konstrukcjach (rampy, skrzynie, raile). Są niskie, mają 20-calowe koła, są „gołe” (pozbawione przerzutek) a na przedłużeniu piasty mają sztyce umożliwiające wykonywanie ewolucji.
    3. Miejskie (popularna nazwa: holender). Rama jest przeważnie bez prostej górnej rury, co ułatwia zajmowanie miejsca na tym rowerze. Pozycja rowerzysty jest bardzo wygodna, dzięki miękkiemu i szerokiemu siodełku oraz wyprostowanej pozycji. Biegi zamontowane są w tylnej piaście. Mają zazwyczaj w wyposażeniu bagażnik oraz koszyk na zakupy. Przednie i tylne oświetlenie oraz błotniki także należą do standardowego wyposażenia rowerów miejskich. Najbardziej ekskluzywne z nich mają nawet amortyzatorprzedniego koła.

    Jaką ramę wybrać?

    Rodzaje ram:

    – ramy stalowe – rzadko już produkowane, dostępne jeszcze w rowerach sprzedawanych wsupermarketach.

    -ramy aluminiowe – lekkie, sztywne, dobrze przenoszą obciążenia; najlepsze w połączeniu z amortyzatorami absorbującymi wstrząsy.

    – ramy chromowo-molibdenowe – lżejsze od stalowych, odporne na korozję, lepiej absorbują drgania.

    – ramy z włókien węglowych (CARBONOWE) – to już najnowocześniejsza technologia dla wyczynowców. Takie ramy są lekkie i bardzo wytrzymałe; pozbawione spawów charakteryzują się doskonałym, równomiernym przenoszeniem obciążeń.

    Jaka wielkość ramy?

    Wielkość ramy (wysokość roweru) ma znaczący wpływ na komfort jazdy. Odległości miedzy kierownicą, siodełkiem a podłożem muszą być idealnie dopasowane do Twojego wzrostu i typu roweru (jazd), który determinuje ułożenie ciała.